בלפריטיס

בלפריטיס – גורמים, תסמינים וטיפול

בלפריטיס – דלקת שפת העפעף היא מצב נפוץ המשפיע על הריסים ועל שולי העפעפיים.
זוהי מחלה כרונית ששכיחותה עולה אצל האוכלוסייה המבוגרת. התסמינים הראשוניים הם קלים אך ללא טיפול הם מחמירים, ופרט להשפעתם על איכות החיים הם יכולים לגרום לעין יבשה, זיהום משמעותי בעפעף, הצטלקות של העפעף, דלקת על קרנית העין, כלזיון (שעורה כלואה) או ציסטות הנגרמות כתוצאה מחסימת בלוטות השומן.

מקובל לחלק את הבלפריטיס לשני סוגים עיקריים – בלפריטיס קדמית ובלפריטיס אחורית.
הראשונה משפיעה על שולי העפעף הקדמיים, הריסים ובלוטות השומן שלהם
והשנייה היא מחלה של בלוטות המייבומיאן (בלוטות החלב הנמצאות מאחורי הריסים) האחראיות על הפרשת השכבה השומנית של דוק הדמעות.

הגורמים לבלפריטיס

הגורמים לבלפריטיס יכולים להיות ויראליים, חיידקיים, פטרייתיים או טפיליים – כמו טפיל הדמודקס הנפוץ החי על זקיקי הריסים ועל בלוטות השומן בעפעפיים.
סביבה עתירת אלרגנים ואבק, והקפדה לא מספקת על היגיינת העין יכולים להחמיר את המצב.
קיים גם קשר בין מחלות בעור הפנים כמו סבוריאה או אקנה, להתפתחות של בלפריטיס – מחלות אלו מערבות סתימה כרונית של בלוטות השומן, בדומה לחסימת בלוטות המייבומיאן, ולעתים קרובות אנשים הסובלים ממחלות עור אלו יסבלו גם מבלפריטיס.

הסיבה הישירה השכיחה ביותר לבלפריטיס היא הצטברות שכבה חיידקית על בסיס העפעפיים, בדומה לפלאק שעל השיניים, וכתוצאה מכך, חסימה של בלוטות המייבומיאן.
הנזק הוא מעגלי. חסימת הבלוטות מונעת את הפרשת השכבה השומנית של הדמעות ומובילה לדוק דמעות לא מאוזן, שמאפשר לחיידקים להתרבות, כך שהמצב מחמיר.

בלפריטיס שגורם לתחושת יובש בעיניים

תסמיני בלפריטיס

בלפריטיס מתבטאת בקשת של תופעות, סביב העפעף וקו הריסים.

אנשים הסובלים מבלפריטיס עשויים להופיע התסמינים הבאים:

• עיניים דומעות, מגורות ואדומות
  • תחושת צריבה, תחושה חולית או תחושת גוף זר תחת העפעף
  • נפיחות, אדמומיות, שמנוניות ותחושת דביקות בעפעפיים ("עפעף נפוח")
  • קרומים ופסולת תחת העפעף או בין הריסים (כמו קורי שינה)
  • קשקשים על עור העפעף או בין הריסים
  • נשירת ריסים או צמיחה לא תקינה של הריסים
  • מצמוץ תכוף ורגישות לאור
  • אי סבילות לעדשות מגע

אבחון בלפריטיס

למרות שכיחות המחלה, רוב המטופלים לא מאובחנים באופן ספציפי, אלא מקבלים התוויה כללית של עיניים יבשות, אלרגיה וכיוצא באלה.
אבחון בלפריטיס כולל בדיקה פיזית של העפעפיים וקו הריסים לזיהוי תסמינים, סחיטת בלוטות המייבומיאן לבדיקת תקינות הנוזל השומני המופרש מהן ובדיקת תפקוד הדמעות, אוסמולריות הדמעות והתנדפות הדמעות.

טיפול בבלפריטיס

השלב הראשון של הטיפול כרוך בקומפרסים חמים לשחרור הפרשות משולבים עם מגבוני עפעפיים להסרת ההפרשות. זהו טיפול שגרתי שעשוי לסייע בשמירה על תפקוד יעיל יותר של העפעף.
במקביל – נטילת תוסף אומגה 3 איכותי, יכולה לעזור לבלוטות המייבומיאן לייצר איכות טובה יותר של שומן. גם אכילת מזונות הכוללים אומגה 3 מסייעת לשמירה על לחות העין – דגים כמו סלמון, סרדינים או טונה מכילים אומגה 3.

השלב השני של הטיפול כולל שימוש באנטיביוטיקה מקומית או פומית וניקוי העפעף ע"י מיכשור חדשני.

בלפקס – טיפול חדש בבלפריטיס כרונית

בלפקס הוא הליך ניקוי העפעפיים המתבצע בקליניקה ומאפשר למטפל להסיר פסולת והפרשות חיידקיות מהריסים ומשולי העפעף, ע"י שימוש במיקרו ספוג חד-פעמי מסתובב.
רוב המטופלים מדווחים על תחושת דגדוג במהלך הפרוצדורה, ועל הקלה משמעותית לאחריה. זהו טיפול שגרתי (הדומה לטיפול אצל שיננית) המומלץ לביצוע כל 4-6 חודשים כדי לשמור על בריאות העפעף.

לסיכום, בלפקס הינו טיפול חדש לבלפריטיס. טיפול בבלפריטיס מנקה את העפעפיים ומאפשר הפרשת שומן מהבלוטות ולכן מונע יובש בעיניים. טיפול בבלפריטיס מונע כאבים בעיניים ומשפר את איכות חייו של המטופל. כדי לאבחן בלפריטיס מומלץ להתייעץ עם רופא מומחה בלפריטיס.
ד"ר אודרי קפלן-מסאס תוכל לבצע אבחון מדויק, מקצועי ומהימן, ולהציע טיפול רפואי מתאים.

מדוע לך לפנות דווקא אל ד"ר אודרי קפלן-מסאס?

• אנו אחד מתוך 300 מרכזי טיפול בעיניים יבשות בעולם.
  • מנתחת עיניים בכירה וניהלה את תחום הגלאוקומה במרכז הרפואי "אסף הרופא".
  • מרצה בכירה בנושאי טכנולוגיות מתקדמות ופתרונות לטיפול בבעיית עיניים יבשות, גלאוקומה או קטרקט.
  • דוגלת באג'נדה רפואית אשר שמה דגש על יחס בין-אישי עם המטופל, יחס סבלני ושקיפות מלאה.
"סבלתי מיובש בעין, מאז שעברתי את הטיפול חל שיפור מהותי, לאחר כל מצמוץ העין רטובה, וזה שיפר לי אפילו את מצב הראייה שלי", שובל י.

לתיאום פגישת ייעוץ עם ד"ר אודרי קפלן-מסאס ניתן לפנות למרפאה בטלפון 03-6540400 או באמצעות טופס יצירת הקשר