חזרה

תסמונת ראיית מחשב

אנשים צופים במסכי הטלפון, המחשב או הטלוויזיה בממוצע, כ-13 שעות ביום. זאת לפי סקרים שבוצעו לאחרונה בארצות-הברית על ידי חברת נילסן. לשעות הארוכות של "זמן מסך" יש השפעה נרחבת על בריאות העין.

במהלך משבר הקורונה אנו רואים עלייה בכמות המקרים של קוצר ראייה ועיניים יבשות. תחום נוסף, שעל הרופאים והמטפלים לתת עליו את הדעת, הוא תסמונת ראיית המחשב (CVS).

מונח הזה מתייחס לעייפות העיניים (אסטנופיה) – תעוקה הנובעת מהמאמץ שהעיניים משקיעות בזמן צפייה רצופה וארוכת שעות במסך, אליה נלווית חשיפה לקרינה האולטרה-סגולה הנפלטת ממנו.

התסמינים השכיחים של תסמונת ראיית מחשב הם: עיניים יבשות, דלקת בלחמית העין, ראייה מטושטשת, נוקשות של הצוואר, כתפיים וכאבי ראש לרבות מיגרנות.

מחקרים וסקרים על תסמונת ראיית מחשב

  • מחקרים מראים, שחשיפה לקרניים אולטרה-סגולות עשויה לגרום לנזק לעיניים ולשיבוש השעון הביולוגי. לגביי ההשערה שחשיפה לקרינה זו גורמת למצב של ניוון מקולרי, אין מחקר ספציפי המאשש זאת מאחר שיש צורך במחקר הנפרס על-פני עשורים, כדי לנטר את התפתחות הניוון המקולרי אצל מטופלים, ולבחון לעומק את הקשר בינו לבין צפייה ממושכת במסכים.
    יחד עם זאת העלייה במקרי קוצר הראייה ובלקויות בתפקוד הראייה המגיעות עד כדי פזילה, קשורה קשר ישיר לתלות הגוברת שלנו במסכים. תופעות אלו נובעות מההתמקדות ממושכת בעצמים קרובים (הטלפון הנייד ומסך המחשב) ומחוסר יכולת של העין להתמקד במסך המרצד.
  • סקרים מראים שבמהלך תקופת הקורונה, חלה עליה במספר המקרים המדווחים של מיגרנות. קרוב לוודאי שאחת הסיבות העיקריות לכך היא תסמונת ראיית המחשב, כתוצאה משימוש רב יותר במסכים. כמו כן חלה עליה בלקויות בתפקודי הראייה, כנראה מאותה הסיבה.
  • ראיית מחשב

איך מטפלים בתסמונת ראיית מחשב?

חדות ראייה אינה תנאי מספיק לראייה טובה מול מחשב.
עבודה מול מסכים דורשת תפקודי ראייה תקינים: תיאום בין שתי העיניים, מעקב אחרי עצמים ומיקוד ראייה תקין.

כדי להפוך את הראייה ליעילה יותר ולמנוע את תסמונת ראיית המחשב יש להיות מודעים לבעיה.

ניתן למנוע את נזקי התסמונת בעזרת תרגילי ראייה פשוטים, ובמקרים חמורים יותר ניתן להשתמש במשקפיים ייעודיים שונים:

  • משקפיים פריזמטיים שנועדו לאנשים הסובלים מחוסר תיאום בין שתי העיניים וכתוצאה מכך סובלים גם מכאבי ראש כרוניים.
  • משקפיים שעדשותיהם חוסמות את הקרינה האולטרה-סגולה המגיעה מהמסך, או מצופות בציפוי הגנה.

לעתים יש צורך בהתאמות ארגונומיות: בדיקה של סביבת העבודה ושינוי מיקום הכיסא או המסך, לגובה ולמרחק הנכונים.

בסופו של דבר, רופא העיניים הוא זה שיאבחן האם התסמינים נובעים מתסמונת ראיית מחשב או מליקוי ראייה אחר, ולאחר אבחון ייתן את המלצותיו לטיפול.