העיניים כראי לבריאות הכללית

שינוי במראה העין או הפרעות בראייה יכולים להיות סימנים להתבגרות טבעית או למחלות עיניים, אך לעתים הם מעידים גם על מחלות נוספות, ולכן כדאי להכיר את סימני האזהרה.
הנה מספר תסמינים נפוצים שיכולים להעיד על שינוי בבריאות הכללית:

הראייה מיטשטשת באופן פתאומי

אובדן ראייה פתאומי עשוי להעיד על בעיה בזרימת הדם לעיניים ולמוח. לכן, טיפול רפואי מידי יכול למנוע נזק רציני ואפילו להציל חיים. גם אם הראייה חוזרת לעצמה באותה מהירות בה היא היטשטשה, עדיין מומלץ למהר ולהיבדק. יתכן שמדובר במצב התחלתי של מיגרנה קשה או גרוע מזה כמו אות אזהרה לקראת שבץ מוחי.

עיניים בולטות

עיניים בולטות יכולות להיות סימן למחלת גרייבס, מחלה אוטואימונית הגורמת לפעילות יתר של בלוטת התריס. מחלה זו יכולה לגרום  גם לראייה כפולה ואף להגיע עד כדי אובדן ראייה. בנוסף, היא גורמת לשלשולים, אובדן משקל ורעידות בידיים. תרופות או ניתוח, יכולים לאזן את פעילות הבלוטה אך לא מרפאים את המחלה וגם, עשויים שלא לעזור לתסמינים שהיא גורמת לעיניים.
אם מבנה העיניים שלכם השתנה והעיניים הפכו לבולטות, כדאי לבדוק את התופעה.

ראייה מטושטשת

ראייה מטושטשת או שינויים מהירים במספר המשקפיים שלכם יכולים להעיד על סוכרת. אם המחלה לא מאוזנת יכולה אף להתפתח סוכרת רטינופתית – נזק לרשתית העין הנובע מדימום, הצטברות נוזלים ברשתית והתרחבות כלי הדם הקטנים שבעין. בשלב ראשוני רטינופתיה גורמת לטשטוש בראייה ולקושי בראיית לילה – השלבים המתקדמים של המחלה יכולים להוביל לאובדן ראייה
הדרך המרכזית למניעת נזקי הרטינופתיה הסוכרתית היא איזון הסוכרת ובדיקה שגרתית אצל רופא העיניים שלכם אחת לשנה. כמו כן קיים טיפול באמצעות לייזר (כאשר כבר ישנו מצב של דימום או התרחבות כלי דם) שיכול למנוע את אובדן הראייה.

טבעת אפורה או לבנה סביב הקרנית

אם מופיעה טבעת חלקית או שלמה בצבע אפור או לבן סביב הקרנית יתכן שמדובר בארקוס סניליס, טבעת משקעי שומן. תופעה זו אופיינית לגיל מבוגר ואינה גורמת נזק, אך אם הארקוס סניליס הופיע לפני גיל 40, ייתכן שהוא מעיד על רמת כולסטרול גבוהה באופן מסוכן ויש לבדוק זאת.

צניחת עפעפיים

צניחת עפעפיים היא מצב בו העפעף נוטה מטה ומכסה חלק משטח העין. לרוב זוהי בעיה הקשורה לגיל וניתן לפתור אותה בעזרת ניתוח קוסמטי המשפר גם את שדה הראייה.
במקרים מסוימים צניחת עפעפיים מעידה על מחלות נוירולוגיות, דלקות עיניים כרוניות ומחלות עיניים שונות אותן יש לשלול לפני שמבצעים טיפול בצניחת העפעפיים עצמה.

אחת המחלות, שתופעת הלוואי שלה היא צניחת עפעפיים, היא מיאסטניה גראביס – מחלה אוטואימונית הפוגעת בשרירים רבים בגוף.
אחרי אבחון נכון ומהיר, ניתן לטפל במחלה באמצעות סינון דם, תרופות או ניתוח להסרת בלוטת התימוס.

הצהבה של לובן העין

כאשר העור ולובן העין הופכים לצהובים, ייתכן שהדבר מעיד על צהבת. במקרה כזה יש לבדוקאת רמת הבילוריבין בדם.

כשמדובר על כתמים צהובים בלובן העין (ללא הצהבה של העור), בדרך כלל הסיבה היא חשיפה לשמש ללא משקפי שמש המסננים את קרינת האולטרה סגולה.
הכתמים אינם גורמים נזק אך ניתן להסיר אותם באמצעות ניתוח קוסמטי.

עווית בעין

כאשר העין "קופצת" מדובר לרוב במצב שכיח שאינו מזיק. העוויתות הללו חולפות כשם שהן מגיעות.
מייחסים אותן לשתיית אלכוהול, עייפות, עודף קפאין, מחסור בשינה, לחץ ועישון.

במקרים נדירים, יתכן שהעוויתות מאותתות על קיומן של בעיות במערכת העצבים, כמו טרשת נפוצה, אך במקרים אלה יהיו תסמינים נוספים.

עיוורון לילה

קושי לראות בתאורה דלה ובשעות החשיכה אופייני לגיל המבוגר ומעיד על צורך בשינוי מספר המשקפיים או על קטרקט. במקרה כזה הקושי הוא טבעי ותואם את הגיל.

עיוורון לילה אינו שכיח בקרב צעירים במדינות המערב.
במצבים לא רגילים יתכן שמדובר במחסור בויטמין A, האופייני בדרך כלל לתזונה לקויה, מצב הנפוץ יותר במדינות לא מפותחות.

ניתן להשלים את החסר בעזרת תוספים מתאימים או תזונה עשירה בויטמין A  כמו: בטטות, כבד בקר, תרד, גזר ודלעת. במקרים מסוימים, עיוורון לילה הוא אחד התסמינים של דלקת רשתית צבעונית (רטיניטיס פיגמנטוזה) – מחלת עיניים ניוונית של הרשתית. מחלה זו היא מחלה תורשתית.

חשוב שלא להיתפס לבהלה מיותרת, לא כל טשטוש בראייה מעיד על שבץ מוחי או על סוכרת, אך יחד עם זאת אל תהיו שאננים. אם אתם חשים בשינוי פיזי משמעותי, מומלץ תמיד לדווח לרופא ולהיבדק.