חזרה

החיים לאחר ניתוח קטרקט

"צבעי העולם החדש"

אחד מהדברים המרגשים ביותר שקורים לאנשים שעברו ניתוח קטרקט, הוא השינוי בראיית הצבעים.
אין ספק, שהעולם נראה אחרת, לאחר שמסירים את העדשות שערפלו את הראייה, וזאת, לא רק בזכות השיפור בחדות הראייה:
העכירות בעדשת העין משפיעה לרעה על ראיית הלילה, גורמת לראיית הילות סביב גופי תאורה, יוצרת רגישות יתר לאור ומשפיעה על ראיית הצבעים.

השפעת קטרקט על ראיית הצבעים

חשיפה לשמש במשך שנים ארוכות היא אחת הסיבות העיקריות להתפתחות הקטרקט. מעבר לכך שעדשות העיניים הטבעיות אחראיות לחלק נכבד ממיקוד הראייה, הן מהוות מעין מסננת לקרני אור מזיקות, טרם הגעתן לרשתית.
הן חוסמות קרני אור אולטרה-סגול ואולטרה-אדום, העלולות לפגוע בתאי הרשתית שאין להן תחליף.
אמנם הקרנית היא החוסמת הראשית של הקרינה המזיקה, אך גם עדשות העיניים תורמות את חלקן במניעת נזק לרשתית.

עשורים ארוכים עובדות העדשות ללא הפסקה ויש לזה מחיר. הכימיקלים הקיימים בעדשות ומשתתפים בסינון קרני האור המסוכנות, עוברים תהליך של חילוף חומרים. במסגרת חילוף החומרים, החלבונים שמעכירים את עדשת העין, הופכים לצהבהבים-חומים, כך שאנשים מבוגרים עם קטרקט, רואים את העולם כאילו הרכיבו משקפיים בעל עדשות צהובות.

עדשות צהובות מסננות החוצה את צבעי הירוק-כחול מספקטרום הראייה.  השינוי בצבע עדשות העין נעשה בהדרגה, כך שלאנשים קשה להבחין שהראייה שלהם השתנתה.

ראיית העולם בגוון צהוב משפיעה לרעה על היכולת להבחין בין צבעים שונים, והופכת את תמונת העולם לדהויה.

לחזור לראות צבעים

לאחר שמחליפים את העדשות הצהובות והעכורות בעדשות מלאכותיות שקופות, חוזרים לראות את כל ספקטרום הצבעים והתחושה מדהימה.

חזרתם של הצבעים הכחולים והירוקים למרחב הראייה עשוייה לצרום בהתחלה.
יש המספרים כי הצייר המפורסם קלוד מונה, שגם עבר ניתוח קטרקט, היה בדיכאון מחזרתם של הצבעים הכחולים והירוקים, עד כדי כך שהוא ביקש מהרופא מרשם למשקפיים עם עדשות צהובות, על מנת להחזיר ולו במקצת את הראייה המסוננת שהיתה לו לפני הניתוח.

"הלם הצבעים", המדווח לאחר ניתוח הקטרקט, חולף כעבור מספר ימים. מנותחים מספרים שהם לא האמינו שהם הפסידו כל כך הרבה, בזמן שהמתינו לניתוח קטרקט. מעבר לחדות הראייה שחזרה, החלפת העדשות לשקופות וצלולות מאפשרת למטופלים להעריך מחדש את צבעוניות העולם.