ראייה מטושטשת פתאומית

טשטוש ראייה פתאומי, חוסר פוקוס בעיניים או התקף טשטוש ראיה יכולים להיות די מפחידים.
אתם הולכים ברחוב, ממצמצים ולפתע אתם מגלים שאינכם רואים מה כתוב על השלט שמולכם.

מצב מפתיע זה יכול להופיע בשתי העיניים או רק בעין אחת. ועלול לקרות כתוצאה מגורמים שונים.

אלה הסיבות השכיחות ביותר לטשטוש ראייה פתאומי:

• פלוטרס (צפונים) – עצמים הצפים בגוף הזגוגי של העין. הפלוטרס אמנם אינם פוגעים ישירות בחדות הראייה אך הם יוצרים שטחים מתים בשדה הראייה ופוגעים באיכותה.
  • שימוש מתמשך בעדשות מגע – שימוש ממושך בעדשות מגע, או שינה עם עדשות מגע, עלולים לגרום לנזק לקרנית, לעין יבשה ולראייה מטושטשת
  • מצב כרוני של עין יבשה – כאשר קיים נזק לדוק הדמעות והעיניים יבשות ואינן לחות מספיק, הראייה מיטשטשת.
  • כאבי ראש ומיגרנות – קרה לכם פעם, שחזרתם עם כאבי ראש, מיום ארוך בעבודה ופתאום שמתם לב שהראייה שלכם מטושטשת? מיגרנות וכאבי ראש עשויים להשפיע על חלק המוח האחראי על הראייה.
  • אסטיגמטיזם – ליקוי ראייה שמקורו בעיוות במבנה הקרנית, המשפיעים על חדות הראייה למרחק או לטווח הקרוב. לא מדובר בקוצר ראייה או ברוחק ראייה.

אלה רק חלק מהסיבות לראייה מטושטשת פתאומית.
גם מצבים של קוצר ראייה, רוחק ראייה והיחלשות טבעית של הראייה לקרוב עשויים לגרום לראייה מטושטשת. אולם, ברוב המקרים, הטשטוש אינו פתאומי אלא הדרגתי.

תסמינים

• טשטוש פתאומי בראייה יכול לפגוע בשתי העיניים או בעין אחת. במקרה של טשטוש פתאומי בראייה כתוצאה ממיגרנה (המתבטאת בדרך כלל בכאב ראש חד צדדי) הראייה בצד הפגוע תהייה מטושטשת.
  • במקרה של אסטיגמטיזם, האור נשבר בצורה לא שווה על הרשתית, ולכן הטשטוש הפתאומי תלוי בזווית המבט.
  • במקרים של עין יבשה – לרוב יגיע טשטוש הראייה לאחר עבודה ממושכת מול מחשב או מיד לאחר היקיצה.

לראייה מטושטשת פתאומית, יכולים להתלוות ירידה באיכות ראיית הלילה, סנוור ועיניים מגורות.

טיפול

אם אתם סובלים מטשטוש ראייה פתאומי הנמשך מספר שעות, פנו לרופא העיניים כדי לוודא את מקור הבעיה ולטפל בה.
הטיפול בטשטוש הראייה תלוי בגורם לו, ולכן חשוב לאבחן במהירות את מקורה של התופעה.

אלו סוגי הטיפולים הניתנים לטשטוש ראייה פתאומי, לפי הגורם לו:

• אסטיגמטיזם- הדרך המהירה לטפל בראייה מטושטשת עקב אסטיגמטיזם מרשם חדש למשקפיים הכוללים את תיקון הלקות.
  • מיגרנות וכאבי ראש- ראייה מטושטשת בגלל כאבי ראש ומיגרנות, חולפת כשהכאב חולף. אולם, אם הטשטוש ממשיך גם לאחר חלוף הכאב, יש לפנות מידית לרופא.
  • שימוש מתמשך בעדשות מגע – כאן הטיפול פשוט: הפסיקו להשתמש בעדשות מגע לתקופה מסוימת. ברוב המקרים – שימוש ממושך בעדשות מגע, ללא הפסקה, גורם להתפתחות אי-סבילות של משטח העין לעדשות. לא תמיד התופעה חולפת מאליה, ולכן יש לשקול שימוש במשקפיים או ניתוח לתיקון הראייה.
  • עיניים יבשות – בעבר, הטיפול בעין יבשה הסתכם בטיפול סימפטומטי בדמעות מלאכותיות, אך במקרים מסוימים הטיפול בדמעות מלאכותיות אינו אפקטיבי. כיום קיים מענה חדשני ליובש בעיניים, הכולל אבחון מדויק של דוק הדמעות והתאמת סדרת טיפולים המאפשרים חופש מתלות בטיפול תרופתי יומיומי. כמו כן, מומלץ ליטול תוסף תזונה איכותי של אומגה 3.
  • פלוטרס עצמים אלה אינם מזיקים כל עוד הם קטנטנים ומפוזרים. במצב כזה, ניתן לטפל בהם ע"י מנוחה. בנוסף, נסו להגביל את החשיפה למסכים.

אם הפלוטרס גדולים ונמצאים במרכז שדה הראייה ניתן לטפל בהם באמצעות ויטראוליזיס – טיפול בלייזר.

לסיכום

טשטוש ראייה פתאומי יכול, מטבע הדברים, להבהיל, אך בדרך כלל הוא נובע מגורמים שאינם מסוכנים במיוחד.
במקרה שהטשטוש נמשך יותר ממספר שעות, כדאי לפנות לייעוץ רפואי.