הקשר בין גלאוקומה ומחלות אחרות

גלאוקומה, המכונה לעתים קרובות "הגנב השקט של הראייה", היא קבוצה של מצבי עיניים הפוגעים בעצב הראייה ועשויים להוביל לאובדן ראייה מתקדם ובלתי הפיך. אמנם גלאוקומה משפיעה על העיניים, אך ראיות מחקריות מצביעות על קשר בין גלאוקומה למחלות אחרות.
קיומם של מצבים בריאותיים מערכתיים שונים נקשר ישירות לגלאוקומה.
הבנת הקשרים הללו חיונית לטיפול מקיף בחולים ועשויה לספק תובנות לגבי אמצעי מניעה וגישות טיפול.

המאפיינים של גלאוקומה

גלאוקומה מאופיינת, ברוב המקרים, בלחץ תוך עיני מוגבר (IOP), אשר יכול להוביל לנזק לעצב הראייה ולאובדן ראייה.
שני הסוגים העיקריים של גלאוקומה הם גלאוקומה עם זווית פתוחה וגלאוקומה סגורת זווית.
גלאוקומה עם זווית פתוחה, הסוג הנפוץ יותר, מתקדמת לאט ולעיתים ללא תסמינים בולטים עד שמתרחש אובדן ראייה משמעותי.
גלאוקומה סגורת זווית יכולה להתפתח באופן פתאומי ונחשבת כמצב חירום רפואי.

הקשר בין גלאוקומה ומחלות אחרות

גלקואומה ומחלות אחרות

יותר ויותר קשרים מתגלים בין גלאוקומה ומחלות אחרות

מחלות לב וכלי דם

ישנן עדויות המצביעות על קשר פוטנציאלי בין גלאוקומה ומחלות לב וכלי דם, כמו יתר לחץ דם ומחלת עורקים כליליים.
האופי המדויק של הקשר בין המחלות נמצא עדיין בבדיקה מחקרית, אך מובן שמערכת הדם ממלאת תפקיד חיוני בשמירה על בריאות העין.

גלאוקומה ומחלות לב וכלי דם עשויות להיות קשורות לפגיעה בזרימת הדם.
בגלאוקומה, זרימת דם מופחתת לראש עצב הראייה עלולה לתרום לנזק.
באופן דומה, מחלות לב וכלי דם קשורות לרוב לפגיעה בתפקוד כלי הדם ובזרימת הדם לאיברים שונים, כולל העיניים.

בנוסף, לחץ דם גבוה הוא גורם סיכון מבוסס היטב למחלות לב וכלי דם.
במחקרים שנערכו בנושא נמצא שאנשים עם יתר לחץ דם עשויים להיות בעלי סיכון מוגבר לפתח גלאוקומה.
המנגנונים העומדים בבסיס הקשר הזה אינם מובנים במלואם, אך הם עשויים לכלול שינויים בוויסות זרימת הדם.

סוכרת

קיים קשר מבוסס היטב בין גלאוקומה לסוכרת. אנשים עם סוכרת עשויים להיות בסיכון מוגבר לפתח גלאוקומה.
הקשר בין סוכרת לגלאוקומה הוא רב-צדדי. הוא כרוך בגורמים כמו כלי דם חריגים, סיכון לדלקת, עקה חמצונית ושינויים במטריצה ​​החוץ-תאית של הרשת הטראבקולרית (מערכת הניקוז של העין), שעלולים להשפיע על ויסות הלחץ התוך עיני.

גם סוכרת וגם גלאוקומה חולקים גורמי סיכון משותפים כמו גיל, היסטוריה משפחתית ומוצא אתני.
בהתחשב בסיכון המוגבר, בדיקות עיניים סדירות הן חיוניות עבור חולי סוכרת כדי לזהות ולנהל בעיות עיניים פוטנציאליות, כולל גלאוקומה.

מיגרנות

אמנם אין קשר ישיר בין מיגרנות לגלאוקומה, אך ישנם גורמים מסוימים שעשויים להיות קשורים לשני המצבים.
מחקרים מצביעים על קשר בין שתי הבעיות וההשערה היא שהפרעות כלי דם משותפות עשויות לתרום לשני המצבים.

בנוסף, תרופות מסוימות המשמשות לטיפול במיגרנות , במיוחד אלו המכילות ארגוטמין או טריפטנים, עשויות להיות בעלות פוטנציאל להגביר את הלחץ התוך עיני.
לחץ תוך עיני מוגבר הוא גורם מפתח בסוגים מסוימים של גלאוקומה.
כמו כן, חשוב לציין כי מיגרנות עיניות כרוכות בהפרעות ראייה או אובדן ראייה זמני, אשר יכול להיחשב בטעות לתסמינים הקשורים לגלאוקומה,
כך שמיגרנות עשויות להוביל לאבחון שגוי של גלאוקומה ולהפך.

הפרעות בבלוטת התריס

הפרעות כמו בלוטת התריס ותת פעילות בלוטת התריס נקשרו לסיכון מוגבר לגלאוקומה.
נמצא שחוסר איזון הורמונלי הקשור להפרעות בבלוטת התריס עלול להשפיע על ויסות הלחץ התוך עיני, ובכך לגרום להתפתחות גלאוקומה.

מחלת גרייבס, הפרעה אוטואימונית המשפיעה על בלוטת התריס, עלולה להוביל למחלת עיניים של בלוטת התריס (TED), ולגרום לדלקת ולשינויים במראה העיניים. במקרים חמורים, TED עלול להגביר את הלחץ התוך עיני ולגרום נזק לעצב הראייה.
אנשים עם מחלת בלוטת התריס, במיוחד אלה עם TED, זקוקים לבדיקות עיניים קבועות ותכופות יחסית, כולל מדידות לחץ תוך עיני, כדי לזהות ולנהל את הסיכון לגלאוקומה.

ניהול יעיל של מחלות בלוטת התריס, תוך שימת לב לרמות ההורמונים, חיוני למזעור ההשפעה על העיניים. במקרים של TED חמור, ניתן לשקול ניתוח דקומפרסיה אורביטלית כדי להקל על הלחץ על עצב הראייה. מעקב רפואי וביצוע בדיקות עיניים שגרתיות חיוניים לגילוי מוקדם והתערבות למניעת אובדן ראייה הקשור לגלאוקומה אצל אנשים עם מחלת בלוטת התריס.

דום נשימה בשינה

מחקרים מצביעים על קשר בין גלאוקומה לדום נשימה בשינה, מצב המאופיין בהפסקות נשימה במהלך השינה.
הירידות החוזרות ונשנות בחמצן ורמות פחמן דו חמצני מוגברות עלולות להשפיע על עצב הראייה ולגרום לגלאוקומה.

שני המצבים קשורים גם לתפקוד לקוי של כלי הדם, וגורמי סיכון משותפים, כולל גיל, השמנת יתר ומצבים קרדיווסקולריים, עשויים להוביל להתפתחות או להחרפה של דום נשימה בשינה וגלאוקומה. מחקרי אוכלוסיה בקנה מידה גדול הצביעו על קשר בין דום נשימה בשינה לבין סיכון מוגבר לגלאוקומה, והקשר בין המנגנונים נמצא תחת התבוננות מחקרית.

מחלת אלצהיימר

מחקר מתמשך בוחן את הקשר הפוטנציאלי בין גלאוקומה ומצבים נוירודגנרטיביים כמו מחלת אלצהיימר.
גורמים בסיסיים נפוצים, כמו הפרעה בזרימת הדם ודלקת עצבית, עשויים להוביל לקשר בין מצבים אלו.
מחקרים מצביעים גם על כך ששינויים ברשתית הקשורים לגלאוקומה עשויים לתרום לירידה קוגניטיבית במחלת אלצהיימר .
עם זאת, האופי המדויק של מערכת היחסים נותר מורכב ודורש חקירה נוספת.

מודעות מגנה על הראייה

גלאוקומה היא מחלת עיניים מורכבת עם השלכות מרחיקות לכת מעבר לבריאות העין.
הכרה בקשר בין גלאוקומה למחלות אחרות חיונית לגישה הוליסטית לטיפול בחולים.
בדיקות עיניים סדירות, שינויים באורח החיים ושיתוף פעולה בין הרופאים השונים חיוניים לניהול ומניעת התקדמות הגלאוקומה והסיכונים הבריאותיים הנלווים לה.
ככל שהמחקר מעמיק, כך גוברת ההבנה של קשרים אלה. הבנה זו עשויה לסלול את הדרך לאסטרטגיות טיפול חדשניות ולשיפור תוצאות המטופל.