חשיבותן של בדיקות ראייה

בדיקות ראייה שיגרתיות חיוניות לשמירה על בריאות העיניים ואיכות הראייה, לאורך כל החיים.

באיזו תדירות יש להיבדק?
התשובה לשאלה זו משתנה מאדם לאדם. היא תלויה בגיל, אורח חיים, אופי המרשם במשקפיים (מספר גבוה או נמוך? האם יש צילינדר? ועוד…), היסטוריה משפחתית, מצב הבריאות הכללי- ובגורמי הסיכון לחלות במחלות עיניים. ההמלצה הכללית היא להיבדק אחת לשנתיים לפני גיל 40, ואחרי גיל 40 – אחת לשנה.
פרט לבדיקות השגרתיות, חשוב להגיע לרופא עיניים עם כל שינוי בראייה.

מדוע חשוב להגיע לבדיקת ראייה דווקא אצל רופא עיניים?

הטיפול הטוב ביותר למחלות עיניים הוא אבחון מוקדם

לא רק מי שמרכיב משקפי ראייה צריך לבצע בדיקות עיניים שגרתיות. קיימים מספר גורמים העשויים לפגוע בראייה ומתפתחים באיטיות וללא תסמינים, כמו למשל -ניוון מקולרי וגלאוקומה.
מחלות עיניים אלה יכולות, בשלביהן המתקדמים, לגרום לאובדן ראייה ואפילו לעיוורון. לכן, מומלץ לאבחן אותן בשלביהן המוקדמים ולאזן אותן באמצעות טיפול מותאם, שיוכל לעכב, ולעתים אפילו לעצור לחלוטין, את התקדמות המחלה.

בדיקות ראייה

לחץ דיגיטלי על העיניים עלול לפגוע בשגרת העבודה והלימודים

בעולם החדש אנו עובדים ולומדים מול מסכים, לא פעם שעות רבות. רבים מאיתנו גם בוהים שעות ארוכות במסך הסמארטפון.

זמן המסך הזה עשוי להוביל ללחץ/ עומס דיגיטלי על העיניים. התסמינים העיקריים לכך הם: עין יבשה, ראייה מטושטשת ואפילו כאבי ראש בתדירות גבוהה יותר.

אמנם אין מדובר בסיכון לאובדן ראייה, אפילו לטווח הארוך, אך התסמינים הללו גורמים לאי נעימות, מקשים על הריכוז בלימודים ובעבודה ופוגעים באיכות החיים. אם אתם סובלים מתסמינים אלה כדאי להגיע לרופא-עיניים ולברר על פתרונות מתאימים.

בריאות העין יכולה להעיד על הבריאות הכללית

בבדיקת ראייה לא מתייחסים רק לעיניים, אלא גם לבריאותו הכללית של המטופל. באמצעות בדיקה זו ניתן לא פעם לאבחן סימנים התחלתיים של סוכרת, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה ואפילו סוגים מסויימים של סרטן, עיניים הן לא רק השערים לנשמה, הן גם השערים לבריאות הכללית של הגוף.

חשוב לעדכן את מרשם המשקפיים או העדשות שלכם

האם אתם חשים, לאחרונה, שאתם מצמצמים את העיניים כדי למקד אותן?

האם הפרטים הקטנים, כמו העלים שעל העצים, הפכו למטושטשים?

האם קשה לכם לקרוא את האותיות הקטנות?

אם כן, אולי הגיע הזמן למרשם חדש של משקפיים ו/או עדשות מגע.

אל תקלו ראש בראייה שלכם, ותספרו לעצמכם שאתם לא חייבים לראות 6/6 – קיבעו עוד היום תור לבדיקת עיניים.
בדיקת עיניים אצל רופא העיניים תבדוק, בנוסף לחדות הראייה גם את בריאותן הכללית של העיניים.

בדיקות הראייה בבתי הספר וברשתות הפארם אינן מספיקות

הורים צריכים להיות ערים לכך, שבדיקות הראייה בבתיה"ס מתמקדות בעיקר באבחון של לקויות תשבורת (קוצר ורוחק ראייה). שיעור גבוה של ילדים מתמודדים במסגרת הלימודים עם בעיות ראייה שלא אובחנו. בעיות אלה עלולות לפגוע בכישוריהם החברתיים והלימודיים.

בדיקת ראייה מקיפה, עשויה לאבחן את מה שהבדיקות הנקודתיות מפספסות. לכן, ההמלצה הגורפת היא שיש לבצע בדיקת ראייה מקיפה בגיל שישה חודשים, שלוש שנים, לפני הכניסה לכיתה א' ומאוחר יותר לפני הכניסה לחטיבת הביניים.

ישנן סיבות רבות להגיע למרפאה לבדיקת עיניים מקיפה פעם בשנתיים. מוזמנים לקבוע תור.