»

- ניתוח טרבקטום
- משנים זווית בגלאוקומה
- שאלות ותשובות
המילה Glaucoma נגזרה מהמילה היוונית Glauks אשר משמעותה עכור. אמנם היפוקרטס היווני ייחס את העכירות באישון למחלה אחרת, המוגדרת כיום ברפואה המודרנית כקטרקט (ירוד), אולם השם השתרש ונשאר (קריאה נוספת על קטרקט).

ד"ר אודרי קפלן-מסאס ופרופ' קרסו מדברים על גלאוקומה:

מהי גלאוקומה?

גלאוקומה, או ברקית, היא קבוצה של מחלות עיניים המאופיינת בניוון הדרגתי ותמותה של תאי עצב הראיה. גורמים אלו מובילים בשלב מתקדם לפגיעה וצמצום שדה הראייה. הנזקים הנגרמים כתוצאה מגלאוקומה אינם ניתנים לשיקום, אך באמצעות טיפול מתאים ניתן לשמר את המצב הקיים ולמנוע התדרדרות נוספת בראייה (Progressive irreversible).

מקובל להגדיר כיום את הגלאוקומה כ"פגיעה נוירולוגית רגישה ללחץ" של עצב הראיה.

בעולם המערבי נחשבת הגלאוקומה לאחד הגורמים העיקריים לעיוורון, לצד סיבוכים של סוכרת ומחלת ניוון הרשתית המופיעה עם הגיל. בגלאוקומה נוצר הרס של תאים הנמצאים בעצב הראייה. אם נדמה את העין למצלמה, הרי שעצב הראייה משמש כ"כבל" המחבר את המצלמה למחשב. תפקידו של עצב הראייה הוא לחבר בין העין למוח.

המחשבה הרווחת היא ששכיחות מחלת הגלאוקומה באוכלוסיה היא כ-3%, אך בקבוצות הסיכון השכיחות גבוהה יותר.

סימפטומים וגורמי סיכון לגלאוקומה

מחלת הגלאוקומה נקראת לעיתים "הגנב המסתנן" (הגנב השקט) של הראייה, משום שלא מופיעים סימפטומים מקדימים עד לשלב בו הראייה כבר פגועה. ברוב שלבי המחלה מרבית החולים לא ירגישו כאב מיוחד, אלא רק התדרדרות איטית בשדה הראיה ולכן יש חשיבות רבה לאבחון מוקדם של המחלה בשלביה הראשונים. הדרך הטובה ביותר למניעת עיוורון כתוצאה מגלאוקומה הינה מודעות לגורמי הסיכון ועריכת בדיקות ללחץ תוך-עיני ולעצב הראייה.

ישנם גורמים רבים למחלת הגלאוקומה, כאשר גורם הסיכון המשמעותי ביותר הוא לחץ תוך עיני גבוה (למידע מורחב על לחץ תוך עיני):

• גיל - למעלה מ- 40 שנה.
  • יתר לחץ דם.
  • סכרת.
  • ניתוחי עיניים.
  • היסטוריה של פציעה בעין.
  • מוצא אפרו-אמריקאי (אוכלוסיה זו רגישה יותר לגלאוקומה).
  • קוצר ראיה.
  • היסטוריה של גלאוקומה בקרב קרובי משפחה, כיוון שהמחלה נוטה להיות תורשתית.

במידה ואתם נמנים עם קבוצת הסיכון, רופא העיניים עשוי לומר לכם כי אתם בחזקת "חשוד לגלאוקומה". כמובן שאין הדבר אומר שיש לכם מחלקת עיניים, אך חשוב לבצע בדיקות תכופות על מנת למנוע את הנזק שהברקית עלולה לגרום לראייה.

מעבר לקבוצות הסיכון, ישנם גורמים נוספים שעלולים להוביל לגלאוקומה – אספקת דם לקויה לעצב הראיה, מרכיבים גנטיים ואף התפתחות לא תקינה של העין בגיל צעיר.

חשוב לדעת על גלאוקומה

• גלאוקומה עלולה לגרום לפגיעה בלתי ניתנת לשיקום בראיה.
  • טיפול במחלה עוצר או מאט את התפתחות הנזק ונועד לשימור המצב הקיים בלבד (Progressive irreversible).
  • גלאוקומה הינה מצב כרוני (מתמשך) המצריך בקרה וטיפול למשך כל החיים.
  • רוב האנשים שמפתחים גלאוקומה פתוחת זווית אינם מבחינים בסימפטומים מקדימים עד שהראייה הופכת ללקויה.
  • אבחון מוקדם על ידי בדיקה שגרתית אצל רופא עיניים והוא חשוב ביותר, במיוחד לאנשים הנמצאים בקבוצת הסיכון.
  • חולים בגלאוקומה צריכים לעבור בדיקות עיניים באופן סדיר ולעיתים להמשיך ולקבל טיפולים במשך כל חייהם. הדבר עשוי להיראות כמעמסה אך הוא מונע עיוורון!
  • הטיפול בגלאוקומה מתמקד בהורדת הלחץ התוך-עיני (IOP) עד ל"לחץ המטרה" – לחץ בו רופא העיניים חושב שלא סביר שתגרם פגיעה נוספת לעצב הראייה.
  • ניתן להוריד את הלחץ התוך-עיני בעזרת טיפות עיניים, טיפול בלייזר או ניתוח. דרך הטיפול המתאימה ביותר לחולה תלויה בסוג הגלאוקומה שלו ובדרגת חומרתה, בהיסטוריה הרפואית שלו ובסגנון חייו.
  • חשוב ביותר להקפיד על נטילת התרופות באופן קבוע ובשעות קבועות במשך כל החיים על מנת להשיג יעילות טיפול מירבית.

האם לבצע טיפול בלייזר או התערבות כירורגית?

רופא העיניים שלך עשוי להציע את אפשרות הניתוח כטיפול הראשון במחלה או לאחר שכבר עברת טיפול תרופתי שלא צלח. יחד עם זאת, לפעמים, אין ברירה והפתרון הטוב ביותר הוא ניתוח. במקרים של ניתוחים לטיפול בגלאוקומה סוג הניתוח ייקבע על פי סוג המחלה ודרגת החומרה, תוך כדי ששוקלים גם בעיות עיניים אחרות ומצב בריאותי כללי.

טיפול גלאוקומה עשוי להתבצע בעזרת לייזר (קרן אור מרוכזת) או בעזרת ניתוח קונבנציונאלי. רק רופא מומחה ידע להציע עבורך את הטיפול המתאים ביותר!.

» קריאה נוספת אודות הדילמה שבטיפול בגלאוקומה בלייזר או טיפול כירורגי.

כמנהלת תחום הגלאוקומה במרכז הרפואי "אסף הרופא" ומנתחת בכירה בבית החולים עין-טל, ד"ר אודרי קפלן-מסאס תוכל לבצע אבחון מדויק, מקצועי ומהימן של סוג הגלאוקומה שלך, ולהציע טיפול רפואי מתאים.

מדוע לך לפנות דווקא אל ד"ר אודרי קפלן-מסאס?

• מנתחת עיניים בכירה ומנהלת תחום הגלאוקומה במרכז הרפואי "אסף הרופא"
  • בעלת הכשרה רפואית רחבה בתחום הגלאוקומה במרכזים מובילים באירופה, ארה"ב וישראל
  • מרצה בכירה בנושאי טכנולוגיות מתקדמות ופתרונות לטיפול בגלאוקומה
  • דוגלת באג'נדה רפואית אשר שמה דגש על יחס בין-אישי עם המטופל, יחס סבלני ושקיפות מלאה
"לדר' קפלן, על הניתוח המוצלח, המקצועיות, על היחס, על החיבה, הסבלנות, הסובלנות ועל האהבה. תודה על כל רגע ורגע, על כל מילה, על כל שיחה.", אברהם סברדליק

לתיאום פגישת ייעוץ עם ד"ר אודרי קפלן-מסאס ניתן לפנות למרפאה בטלפון 03-6540400 או באמצעות טופס יצירת הקשר שמימין!

נכתב על-ידי: ד"ר אודרי קפלן-מסאס
מטפלת ומנתחת בכירה של חולי קטרקט וגלאוקומה מומחית ברפואת עיניים.

(עדכון אחרון: 26/08/2015)

מרכז רפואי בתל-אביב