ראיון עם ד"ר אודרי קפלן-מסאס על קטרקט:

מחלת הקטרקט היא מחלה נפוצה הפוגעת באחוז נרחב מהאוכלוסיה המבוגרת. ד"ר אודרי קפלן מסאס - מומחית לקטרקט ולגלאוקומה, מסבירה על הגורמים למחלה ועל דרך הטיפול בה.

הפירוש של המונח "קטרקט" הינו עכירות בעדשת העין. עדשת העין מאפשרת מעבר של קרני אור מבחוץ אל תוך העין, כלומר היא שקופה.

כאשר מתפתחת עכירות בעדשת העין נוצר קושי במעבר האור דרך העדשה, כתוצאה מכך התמונה שקולט המוח מהעין נראית מטושטשת ומעורפלת.

הדבר דומה להתבוננות בנוף דרך וילון - תוכלו לזהות צבעים וצורות, אבל הכל יראה מטושטש ולא ברור.

בדרך כלל, שקיפות העדשה תיפגע כתוצאה משינויים פיזיולוגיים הקשורים לגיל המטופל, אך פגיעה זו יכולה להיגרם גם בשל מחלות (סכרת לדוגמא). סיבה נוספת לפגיעה בשקיפות עדשת העין הינה שימוש בתרופות כגון סטרואידים.

הסימנים הקליניים של קטרקט כתוצאה מגיל מתחילים להופיע בסביבות הגילאים 50 עד 60, כאשר כ- 40% מכלל האוכלוסייה מעל גיל 60 מפתחת סימנים של קטרקט.

מחלת הקטרקט, לרוב, מתפתחת בשתי העיניים, אך לא מן הנמנע כי בהתחלה תורגש ירידה באיכות הראייה רק בעין אחת. הקצב שבו מתפתחת המחלה שונה בין אנשים שונים ולפעמים במטופל יחיד יכולה להתפתח המחלה בעין אחת בקצב מסוים ובעין השנייה בקצב שונה לחלוטין.

PDFעלון בנושא קטרקט

PDFעלון בנושא "קטרקט עם צילינדר"

האם יש לי קטרקט?

במידה וזיהית על עצמך את התסמינים הבאים ,כדאי ואף רצוי ללכת ולהיבדק אצל רופא עיניים במטרה לנסות ולגלות קטרקט:

1. הידרדרות הדרגתית בראייה.
  2. ירידה בחדות הצבע,הצבעים נראים מטושטשים.
  3. אור שמש ואורות רכבים חולפים גורמים לסנוור חזק עד כדי קושי בעת הנהיגה.
  4. ראייה מעורפלת ומטושטשת.
  5. שינויים תכופים במרשם המשקפיים.
  6. הילות מסביב למקורות אור.
  7. אור שמש ואורות רכבים חולפים גורמים לסינוור, לעיתים עד כדי קושי בנהיגה.
  8. קושי בראיית לילה.
  9. קושי בקריאה ללא שימוש בתאורה חזקה.

כיצד מאבחנים קטרקט?

החל מגיל 50 מומלץ להיבדק פעם בשנה אצל רופא עיניים במטרה לזהות את הקטרקט.

בדיקה לגילוי קטרקט הינה בדיקה קלינית פשוטה ושגרתית אשר בה הרופא בודק אפשרות לשיפור הראייה על ידי מרשם חדש למשקפיים. את הבדיקה מומלץ לעשות לאחר שנעשה שימוש בטיפות המרחיבות את האישון. הבדיקה עצמה תתבצע באמצעות מנורת סדק על ידי רופא העיניים. כאשר הרופא מגיע למסקנה כי לא ניתן לשפר את חדות ואיכות הראייה על ידי משקפיים והוא שלל גורמים אחרים אשר עלולים לפגוע בראייה (כגון גלאוקומה ומחלות של הזדקנות הרשתית) אז תאובחן התופעה כקטרקט.

מהם התסמינים הקליניים של קטרקט (ירוד)?

• ירידה בחדות הראיה - התסמין השכיח ביותר להופעת המחלה. מדובר במקרים בהם לא ניתן לתקן את הראיה על ידי שינוי המספר במשקפיים. בסוגים מסוימים של קטרקט / ירוד (עכירות גרעין העדשה) הראיה מטווח קצר הופכת טובה יותר ולעתים אף מתבטל הצורך במשקפי קריאה!
  • שינוי תכוף במספר המשקפיים.
  • סינוור מאור השמש ומפנסי מכוניות - תסמין אשר מופיע בסוגים מסוימים של קטרקט / ירוד (עכירות החלק האחורי של העדשה). קטרקט מסוג זה נפוץ בגילאים צעירים יותר או כאשר המטופל נטל תרופות מסוג סטרואידים לאורך תקופה ממושכת.
  • לחץ תוך עיני - מקרה נדיר אשר מתפתח כאשר יש גידול בנפח העדשה, מקרה זה מאוד דומה להתקף חריף של גלאוקומה (ברקית). במקרים אלו, המחלה מתבטאת על ידי ירידה בחדות הראיה ובכאבים חזקים מאוד. במקרים חמורים אלו, לרוב יהיה צורך בניתוח דחוף על מנת למנוע את הנזק שעלול להיווצר לעצב הראיה.

מהם הטיפולים האפשריים לקטרקט?

נכון להיום, לא קיים טיפול תרופתי לקטרקט. כאשר עדשת העין נהיית עכורה לא ניתן להחזיר לה את השקיפות. הטיפול היחיד שנמצא יעיל הוא ניתוח קטרקט בו מוציאים את העדשה העכורה ומחליפים אותה בעדשה מלאכותית מחומרים שקופים אחרים.

למידע אודות ניתוח קטרקט לחץ כאן.

כיצד ניתן למנוע קטרקט?

קטרקט מתפתח באופן טבעי כחלק מתהליך ההזדקנות של עדשת העין.

ניתן לציין מספר רב של גורמים אשר מאיצים את תהליך ההזדקנות של העדשה, לדוגמא: תזונה לקוייה, עישון וחשיפה ממושכת לשמש.

לרוב, הקטרקט יופיע באופן טבעי וללא פעולות שהחולה ביצע במהלך חייו, לכן מומלץ להיות במעקב שנתי אצל רופא העיניים כאשר עוברים את גיל 60.

את החשיפה לשמש ניתן לצמצם והרכבת משקפי שמש יעילה בהאטת קצב ההתפתחות של המחלה.

במדינות אירופה קיים טיפול תרופתי שבו מזליפים טיפות שאמורות להאט את התפתחות הקטרקט, אך טיפול זה לא הוכח מדעית כיעיל.

ד"ר קפלן-מסאס מסבירה הכל על ניתוח קטרקט בתוכניתו של פרופ' קרסו

המטופל שלא ראה 40 שנה בעין מספר על הצלחת ניתוח הקטרקט

עוד על קטרקט:

- ניתוח קטרקט בלייזר
- מידע אודות עדשות פרימיום
- רקע על ניתוח קטרקט
- שאלות ותשובות

נכתב על-ידי: ד"ר קפלן-מסאס אודרי
רופאת עיניים, מנתחת בכירה, מומחית לקטרקט ולגלאוקומה.
ד"ר קפלן מסאס מנהלת את המרכז לקטרקט וגלאוקומה בתל אביב ובהרצליה ואת המרכז החדש לעין יבשה.

(עדכון אחרון: 27/08/2019)

מרפאה בתל-אביב

מרפאה פרטית

רחוב דניאל פריש 3, בניין המגדל, קומה10, ת"א