»

מהו קטרקט?

ראיון וידאו עם ד"ר אודרי קפלן-מסאס בנושא קטרקט:

ראיון אישי עם ד"ר קפלן-מסאס בתוכנית הבוקר של ערוץ 10, שבו היא מדברת על קטרקט, כיצד זה משפיע על הראייה, כיצד נגרמת מחלת הקטרקט, מה הם הגורמים למחלה, כיצד מטפלים, ניתוחי קטרקט, ועל החדשנות בתחום.

מידע נוסף על ד"ר אודרי קפלן-מסאס -

הפירוש של המונח "קטרקט" הינו עכירות בעדשת העין. עדשת העין מאפשרת מעבר של קרני אור מבחוץ אל תוך העין, כלומר היא שקופה.

כאשרת מתפתחת עכירות בעדשת העין נוצר קושי במעבר האור דרך העדשה, כתוצאה מכך התמונה שקולט המוח מהעין נראית מטושטשת ומעורפלת.

הדבר דומה להתבוננות בנוף דרך וילון - תוכל לזהות צבעים וצורות, אבל הכל יראה מטושטש ולא ברור.

בדרך כלל, שקיפות העדשה תיפגע כתוצאה משינויים פיזיולוגיים הקשורים לגיל המטופל, אך פגיעה זו יכולה להיגרם גם בשל מחלות (סכרת לדוגמא). סיבה נוספת לפגיעה בשקיפות עדשת העין הינה שימוש בתרופות כגון סטרואידים.

הסימנים הקליניים של קטרקט כתוצאה מגיל מתחילים להופיע בסביבות הגילאים 50 עד 60. כאשר כ- 40% מכלל האוכלוסייה מעל גיל 60 מפתחת סימנים של קטרקט.

מחלת הקטרקט, לרוב, מתפתחת בשתי העיניים, אך לא מן הנמנע כי בהתחלה תורגש ירידה באיכות הראייה רק בעין אחת. הקצב שבו מתפתחת המחלה שונה בין אנשים שונים ולפעמים במטופל יחיד יכולה להתפתח המחלה בעין אחת בקצב מסוים ובעין השנייה בקצב שונה לחלוטין.

PDFעלון בנושא קטרקט

PDFעלון בנושא "קטרקט עם צילינדר"

האם יש לי קטרקט?

במידה וזיהית על עצמך את התסמינים הבאים ,כדאי ואף רצוי ללכת ולהיבדק אצל רופא עיניים במטרה לנסות ולגלות קטרקט:

1. ראייה מטושטשת.
  2. ירידה באיכות הראייה ממרחק.
  3. החלפת משקפיים לעיתים קרובות.
  4. החלפת משקפיים אינה משפרת את חדות הראייה.
  5. ירידה בחדות הצבע, דהייה של צבע בראייה או צבעים אשר נראים צהובים יותר.
  6. אור שמש ואורות רכבים חולפים גורמים לסנוור חזק עד כדי קושי בעת הנהיגה.
  7. קושי בקריאה ללא שימוש בתאורה חזקה.
  8. קושי בראיית לילה.
  9. כפל ראייה בעין אחת.

כיצד מאבחנים קטרקט?

כאשר עברתם את גיל 50 מומלץ להיבדק פעם בשנה אצל רופא עיניים במטרה לזהות את הקטרקט.

בדיקה לגילוי קטרקט הינה בדיקה קלינית פשוטה ושגרתית אשר בה הרופא בודק אפשרות לשיפור הראייה על ידי מרשם חדש למשקפיים. את הבדיקה מומלץ לעשות לאחר שנעשה שימוש בטיפות המרחיבות את האישון. הבדיקה עצמה תתבצע באמצעות מנורת סדק על ידי רופא העיניים. כאשר הרופא מגיע למסקנה כי לא ניתן לשפר את חדות ואיכות הראייה על ידי משקפיים והוא שלל גורמים אחרים אשר עלולים לפגוע בראייה (כגון גלאוקוהמ ומחלות של הזדקנות הרשתית) אז תאובחן התופעה כקטרקט.

מהם התסמינים הקליניים של קטרקט (ירוד)?

• ירידה בחדות הראיה - התסמין השכיח ביותר להופעת המחלה. מדובר במקרים בהם לא ניתן לתקן את הראיה על ידי הגדלת המספר במשקפיים. בסוגים מסוימים של קטרקט / ירוד (עכירות גרעין העדשה) הראיה מטווח קצר הופכת טובה יותר ולעתים אף מתבטל הצורך במשקפי קריאה!
  • שינוי תכוף במספר המשקפיים.
  • סינוור מאור השמש ומפנסי מכוניות - תסמין אשר מופיע בסוגים מסוימים של קטרקט / ירוד (עכירות החלק האחורי של העדשה). קטרקט מסוג זה נפוץ בגילאים צעירים יותר או כאשר המטופל עבר שימוש ממושך בתרופות שונות מסוג סטריאודים.
  • לחץ תוך עיני - מקרה נדיר אשר מתפתח כאשר יש גידול בנפח העדשה, מקרה זה מאוד דומה להתקף חריף של גלאוקומה (ברקית). במקרים אלו, המחלה מתבטאת על ידי ירידה בחדות הראיה ובכאבים חזקים מאוד. במקרים חמורים אלו, לרוב יהיה צורך בניתוח דחוף על מנת למנוע את הנזק שעלול להיווצר לעצב הראיה.

מהם הטיפולים האפשריים לקטרקט?

נכון להיום, לא קיים טיפול תרופתי בקטרקט. כאשר עדשת העין מתעכרת לא ניתן להחזיר לה את השקיפות. כיום, הטיפול היחיד שנמצא יעיל הוא ביצוע ניתוח שבו מוציאים את העדשה העכורה ומחליפים אותה בעדשה מלאכותית מחומרים שקופים אחרים.

למידע אודות ניתוח קטרקט לחץ כאן.

כיצד ניתן למנוע קטרקט?

קטרקט מתפתח באופן טבעי כחלק מתהליך ההזדקנות של עדשת העין.

ניתן לציין מספר רב של גורמים אשר מאיצים את תהליך ההזדקנות של העדשה, לדוגמא: תזונה לקוייה וחשיפה ממושכת לשמש.

לרוב, הקטרקט יופיע באופן טבעי וללא פעולות שהחולה ביצע במהלך חייו, לכן מומלץ לא לשנות הרגלים יומיומיים ולהיות במעקב שנתי אצל רופא העיניים כאשר עוברים את גיל 60.

את החשיפה לשמש ניתן לצמצם והרכבת משקפי שמש יעילה בהאטת קצב ההתפתחות של המחלה.

במדניות אירופה קיים טיפול תרופתי שבו מזליפים טיפות שאמורות להאט את התפתחות הקטרקט, אך טיפול זה לא הוכח מדעית כיעיל.

עוד על קטרקט:

- ניתוח קטרקט בלייזר
- מידע אודות עדשות פרימיום
- רקע על ניתוח קטרקט
- שאלות ותשובות

נכתב על-ידי: ד"ר אודרי קפלן-מסאס
מטפלת ומנתחת בכירה של חולי קטרקט וגלאוקומה מומחית ברפואת עיניים.

(עדכון אחרון: 27/04/2016)

מרכז רפואי בתל-אביב