מהו קטרקט משני?

קטרקט משני הוא מצב בו החלק האחורי של קופסית העדשה מפתח עכירות. קטרקט משני מתפתח אצל אחוז מסויים ממנותחי הקטרקט חודשים או שנים לאחר ניתוח הקטרקט. בקטרקט משני מטפלים באמצעות קפסולוטומיה בלייזר YAG.

ד"ר אודרי קפלן-מסאס מסבירה על השימוש בלייזר YAG לטיפול בקטרקט משני, גלאוקומה זווית צרה ופלואוטרס:

קטקרט משני מתפתח לעיתים אחרי ניתוח קטרקט. בניתוח הקטרקט מוחלפת העדשה הטבעית העכורה בעדשה מלאכותית שקופה. במקרים מסויימים עלול להיווצר קרום מאחורי שתל העדשה. זוהי עכירות של הקופסית האחורית של העדשה המקורית וניתן לטפל בה בקלות רבה. חשוב לציין שלמרות השם המטעה "קטרקט משני", הקטרקט עצמו לא יכול לחזור לאחר ניתוח קטרקט.

תסמיני קטרקט משני

• קטרקט משני יכול להופיע רק לאחר ניתוח קטרקט.
  • טשטוש וערפול הדרגתי של הראייה.
  • סינוור.

כפי שכבר צויין, למרות דימיונם של התסמינים לתסמיני הקטרקט ולמרות ההתפתחות ההדרגתית האופיינית לקטרקט, קטרקט משני אינו קטרקט.

הגורמים לקטרקט משני

במהלך ניתוח הקטרקט, המנתח מסיר בזהירות את העדשה הטבעית שבעין ומחליף אותה בעדשה תוך עינית מלאכותית. העדשה ממוקמת בתוך מעין "תיק" דק מאוד שנקרא קופסית (קפסולה).

בניתוח הקטרקט יש לפתוח את החלק הקדמי של הקופסית כדי להסיר את העדשה הטבעית ולהכניס את שתל העדשה. החלק האחורי של הקופסית נותר בשלמותו, כדי לתמוך בעדשה החדשה. אצל כ- 10% מהמקרים נותרים תאים מן העדשה הישנה וגדלים בקופסית האחורית, מה שגורם לעכירות הקופסית - קטרקט משני.

הטיפול בקטרקט משני

הטיפול בקטרקט משני הוא פשוט מאוד. בעזרת לייזר YAG מסירים את העכירות ומחזירים את הראייה לקדמותה במהירות, ביעילות וללא כאב. הרופא מזליף למטופל טיפות להרחבת האישון ובעזרת לייזר YAG יוצר פתח במרכז הקופסית העכורה. רוב המטופלים חווים שיפור מיידי בראייה, אצל חלקם השיפור הדרגתי ועשוי לערוך מספר ימים.

קפסולוטומיה בלייזר YAG היא הליך חיצוני הנמשך דקות ספורות בלבד ואינו דורש אשפוז. בזמן ההליך יושב המטופל על כיסא, כמו בבדיקת עיניים רגילה והרופא ממקד קרן לייזר YAG על הקופסית האחורית העכורה. יידרשו מספר אפליקציות לייזר כדי ליצור חלון בקופסית העכורה, כאשר כל פעולה של הלייזר משמיעה קול.

נכתב על-ידי: ד"ר קפלן-מסאס אודרי
רופאת עיניים, מנתחת בכירה, מומחית לקטרקט ולגלאוקומה.
ד"ר קפלן מסאס מנהלת את המרכז לקטרקט וגלאוקומה בתל אביב ובהרצליה ואת המרכז החדש לעין יבשה.

(עדכון אחרון: 28/08/2019)

מרפאה בתל-אביב

מרפאה פרטית

רחוב דניאל פריש 3, בניין המגדל, קומה10, ת"א