קטרקט משני: אבחון וטיפול מומלץ

האם קטרקט יכול לחזור ?

קטרקט משני (המכונה לעיתים בטעות כ"קטרקט חוזר") מתפתח לעיתים אחרי ניתוח קטרקט. בניתוח הקטרקט מוחלפת העדשה הטבעית העכורה בעדשה מלאכותית שקופה, אך נשארת הקופסית הטבעית שתפקידה לעטוף ולהחזיק את העדשה. במקרים מסויימים עלול להיווצר קרום מאחורי שתל העדשה על הקופסית האחורית ניתן לטפל בה בקלות רבה. חשוב לציין שלמרות השם המטעה "קטרקט משני", הקטרקט עצמו לא יכול לחזור לאחר ניתוח קטרקט, זוהי התפתחות של תאים חדשים.

מהו קטרקט משני?

קטרקט משני הוא מצב בו החלק האחורי של קופסית העדשה מפתח עכירות. קטרקט משני מתפתח אצל אחוז מסויים ממנותחי הקטרקט חודשים או שנים לאחר ניתוח הקטרקט. בקטרקט משני מטפלים באמצעות לייזר יאג קפסולוטומי (YAG laser capsulotomy).

הגורמים לקטרקט משני

במהלך ניתוח הקטרקט, המנתח מסיר בזהירות את העדשה הטבעית שבעין ומחליף אותה בעדשה תוך עינית מלאכותית. העדשה ממוקמת בתוך מעין "תיק" דק מאוד שנקרא קופסית (קפסולה). בניתוח הקטרקט יש לפתוח את החלק הקדמי של הקופסית כדי להסיר את העדשה הטבעית ולהכניס את שתל העדשה. החלק האחורי של הקופסית נותר בשלמותו, כדי לתמוך בעדשה החדשה. אצל כ- 10% מהמקרים גדלים תאים חדשים על הקופסית האחורית, מה שגורם לעכירות הקופסית – קטרקט משני.

תסמיני קטרקט משני

קטרקט משני יכול להופיע רק לאחר ניתוח קטרקט. התסמינים של קטרקט משני יכולים להיות אחד או שילוב של התסמינים האלו:

• ראייה מטושטשת
  • ירידה בראיית הצבעים (הצבעים נראים דהויים)
  • קושי בזיהוי עצמים קרובים או רחוקים מידי
  • סינוור

כפי שכבר צויין, למרות דימיונם של התסמינים לתסמיני הקטרקט ולמרות ההתפתחות ההדרגתית האופיינית לקטרקט, קטרקט משני אינו קטרקט.

טיפול בקטרקט משני באמצעות יאג לייזר קפסולוטומי

הטיפול בקטרקט משני הוא פשוט מאוד. בעזרת יאג לייזר מסירים את העכירות ומחזירים את הראייה לקדמותה במהירות, ביעילות וללא כאב.
לייזר קפסולוטומיה היא הליך חיצוני הנמשך דקות ספורות בלבד ואינו דורש אשפוז. בזמן ההליך יושב המטופל על כיסא, כמו בבדיקת עיניים רגילה.
הרופא מזליף למטופל טיפות להרחבת האישון, וטיפות הרדמה מקומית, ממקד קרן לייזר יאג לעיניים אל הקופסית האחורית העכורה, כדי לייצר פתח במרכז הקופסית. בד"כ נדרשות מספר אפליקציות לייזר, כל פעולה של הלייזר משמיעה קול. רוב המטופלים חווים שיפור מיידי בראייה, אצל חלקם השיפור הדרגתי ועשוי לערוך מספר ימים.

איך מתכוננים לקפסולוטומיה ביאג לייזר?

ההכנה היחידה שמטופלים צריכים לקפסולוטומיה בלייזר היא לוודא שאתם לא נוהגים למרפאה ביום ההליך. הסיבה לכך היא שהמטופלים מקבלים טיפות להרחבת אישונים. הטיפות גורמות לאי נוחות קלה וטשטוש הראייה, ולכן מומלץ לחזור עם נהג מלווה.

כמה זמן נמשך הטיפול בלייזר?

הטיפול נמשך 5 – 10 דקות.

האם הקפסולוטומיה כואבת?

הטיפול בלייזר נעשה בהרדמה מקומית ואינו כואב.

כמה זמן לוקח להחלים מקפסולוטומיה ביאג לייזר?

לטיפות המרחיבות אישונים ייקח מספר שעות להתפוגג. רוב המטופלים רואים היטב מס' שעות לאחר התהליך.

מהם הסיכונים בקפסולוטומיה בלייזר?

קפסולוטומיה ביאג לייזר היא הליך בטוח מאוד וסיבוכים הם מאוד מאוד נדירים.

תופעות לוואי לאחר טיפול ביאג לייזר

ייתכן שתופיע אדמומיות קלה.
יש להגיע באופן מיידי לרופא עיניים אם יש כאבים עזים בעיניים וירידה בראייה שאינם חולפים אחר מספר שעות.

לסיכום, קפסולוטומיה באמצעות לייזר הינו טיפול קל ובעל % הצלחה גבוהים. הסרת הקטרקט המשני  משפרת את הראייה ומשפרת את איכות חייו של המטופל. כדי לאבחן קטרקט משני מומלץ להתייעץ עם רופא עיניים מומחה קטרקט. ד"ר אודרי קפלן-מסאס תוכל לבצע אבחון מדויק, מקצועי ומהימן, ולהציע טיפול רפואי מתאים.

מדוע לך לפנות דווקא אל ד"ר אודרי קפלן-מסאס?

• מנתחת עיניים בכירה וניהלה את תחום הגלאוקומה במרכז הרפואי "אסף הרופא".
  • מרצה בכירה בנושאי טכנולוגיות מתקדמות ופתרונות לטיפול בקטרקט או גלאוקומה.
  • דוגלת באג'נדה רפואית אשר שמה דגש על יחס בין-אישי עם המטופל, יחס סבלני ושקיפות מלאה.

"אין מספיק מילים אשר יכולות לתאר את הכרת התודה שלי ושל בעלי.. את החזרת את הבריאות לעיניי ואת השמחה לחיי" מרסיה ו.

לתיאום פגישת ייעוץ עם ד"ר אודרי קפלן-מסאס ניתן לפנות בוואטסאפ או בטלפון 03-6540400 או באמצעות טופס יצירת הקשר