בלפריטיס – דלקת שפת העפעף היא מצב נפוץ הגורם לגרד, אדמומיות, קרומים ופסולת בעיניים. דלקת זו נגרמת מחסימה של בלוטות המייבומיאן בגלל חיידקים

דמודקס ובלפריטיס

גופנו מכיל מיליוני חיידקים וקרדיות מיקרוסקופיות. רובם מתקיימים באופן טבעי על העור שלנו ואנחנו לא מודעים לקיומם. טפיל נפוץ הנקרא דמודקס (מיוונית: תולעת שמנה) חי על זקיקי הריסים ובלוטות ייצור השומן בעפעפיים וניזון מהפרשות הבלוטות.

האקרית פרוקת הרגליים היא קרובת משפחה של עכבישים וקרציות, אך ברוב המקרים היא אינה גורמת לנזק.

שינויים בעור ובזקיקי הריסים, הנגרמים עם הגיל או כתוצאה ממחלות עור יכולים לגרום לשינוי בכמות אקריות הדמודקס. נמצא שנוכחות הדמודקס גדלה אצל אנשים מבוגרים.

הצטברות האקריות בזקיקי הריסים יוצרת אוטם בבסיס השערה וקשקשת סביב בסיס השערה המעידה על נוכחות הדמודקס. כמו כן אקרית הדמודקס היא נשאית של חיידק ה-Bacillus oleronius, התורם להתפתחות דלקת העפעפיים. כשהחיידקים מצטברים הם הופכים לשכבה חיידקית הגורמת לחסימת בלוטות השומן שבעפעף.

הקשר בין דמודקס לבלפריטיס

בלפריטיס – דלקת שפת העפעף היא מצב נפוץ הגורם לגרד, אדמומיות, קרומים ופסולת בעיניים, תחושת גוף זר וראייה מטושטשת.

לרוב, דלקת זו נגרמת מחסימה של בלוטות המייבומיאן – האחראיות לשכבה השומנית של דוק הדמעות. חסימה זו יוצרת דלקת.

נוכחות מסיבית של אקרית הדמודקס גורמת לחסימת בלוטות המייבומיאן ולהיווצרות דלקת.

הקשקשת הנוצרת סביב בסיס הריסים, מגרה את שולי העפעף ויוצרת את האדמומיות האופיינית לבלפריטיס.

טיפול בבלפריטיס שנגרמת מדמודקס

אם אתם חווים תסמינים של בלפריטיס, מומלץ לאבחן את מקור הבעיה.

בלפריטיס גורמת לירידה באיכות הראייה ובאיכות החיים היומיומית, אך כשהיא לא מטופלת היא יכולה לגרום לסיבוכים חמורים יותר כמו כלזיון (שעורה), דלקת בקרנית וצלקת בעפעף.

אמנם בלפריטיס היא מחלה כרונית אך ישנם מספר טיפולים יעילים להפחתת התסמינים.

מלבד טיפולים ביתיים כמו קומפרסים חמים וניקוי במגבונים ייעודיים, קיימים טיפולים מרפאתיים יעילים במיוחד.

Blephex  - ניקוי עמוק של שולי העפעפיים,  מסייע בהסרת הדמודקס, משפיע על זקיקי הריסים ומסיר טוקסינים שמיוצרים על ידי הטפיל ומגרים את העפעף. זהו שימוש חד פעמי במיקרו-ספוג מסתובב להסרת הפסולת וההפרשות מהעפעפיים. ההפרשות הן מקור תזונה לקרדית הדמודקס המתנחלת בשולי העפעף. טיפול הבלפקס מומלץ תקופתית כחלק מתוכנית טיפולית בבלפריטיס הקשור לדמודקס. זהו טיפול הגורם להקלה משמעותית בתסמיני המחלה ומומלץ לבצעו אחת למספר חודשים.

Intense Pulsed Light - טיפול IPL הוא טיפול יעיל בדמודקס המשפיע על זקיקי הריסים ועל בלוטות ייצור השומן. החלק הראשון של הטיפול במכשיר כולל  5 פולסים של אור מתחת לכל עפעף תחתון. החלק השני של הטיפול יכול לכלול סטימולציה עדינה של בלוטות המייבומיאן על ידי מסכה שתמוקם על הפנים למשך 15 דקות.

אם אתם סובלים מבלפריטיס, אתם וודאי מודעים לקושי שנגרם כתוצאה מהדלקת.

חשוב לדעת שקיים טיפול יעיל, לשימור בריאות העפעף ופעילותן התקינה של בלוטות המייבומיאן.

מוזמנים לקבוע תור במרפאה לאבחון מדויק של הבעיה ומקורה ולהתאמת טיפול.

ד"ר אודרי קפלן-מסאס תוכל לבצע אבחון מדויק, מקצועי ומהימן, ולהציע טיפול רפואי מתאים.

מדוע לך לפנות דווקא אל ד"ר אודרי קפלן-מסאס?

• אנו אחד מתוך 300 מרכזי טיפול בעין יבשה בעולם.
  • מנתחת עיניים בכירה וניהלה את תחום הגלאוקומה במרכז הרפואי "אסף הרופא".
  • מרצה בכירה בנושאי טכנולוגיות מתקדמות ופתרונות לטיפול בבעיית עיניים יבשות, גלאוקומה או קטרקט.
  • דוגלת באג'נדה רפואית אשר שמה דגש על יחס בין-אישי עם המטופל, יחס סבלני ושקיפות מלאה.
"סבלתי מיובש בעין, מאז שעברתי את הטיפול חל שיפור מהותי, לאחר כל מצמוץ העין רטובה, וזה שיפר לי אפילו את מצב הראייה שלי", שובל י.

לתיאום פגישת ייעוץ עם ד"ר אודרי קפלן-מסאס ניתן לפנות למרפאה בטלפון 03-6540400 או באמצעות טופס יצירת הקשר שמימין.

נכתב על-ידי: ד"ר קפלן-מסאס אודרי
רופאת עיניים, מנתחת בכירה, מומחית לקטרקט ולגלאוקומה.
ד"ר קפלן מסאס מנהלת את המרכז לקטרקט וגלאוקומה בתל אביב ובהרצליה ואת המרכז החדש לעין יבשה.

(עדכון אחרון: 04/08/2020)

מרפאה בתל-אביב

מרפאה פרטית וכללית מושלם

רחוב דניאל פריש 3, בניין המגדל, קומה 10, ת"א