"כשלא מטפלים בקטרקט, המצב עשוי לגרום לגלאוקומה"

מיתוס או עובדה ?

גלאוקומה – מיתוסים ועובדות

גלאוקומה היא קבוצת מחלות עיניים שמתאפיינות בנזק בלתי הפיך לעצב הראייה, הגורם בשלב מתקדם לפגיעה וצמצום בשדה הראייה. מחלה זו נחשבת כאחת הסיבות העיקריות המובילות לאובדן ראייה חלקי או מלא אצל האוכלוסייה המבוגרת.

קיימים מספר סוגים של גלאוקומה. גלאוקומה זווית פתוחה היא מחלה המתפתחת בהדרגה, כאשר הלוקים בה אינם חשים שינוי בראייה עד לשלב מתקדם. לעומת זאת, גלאוקומה זווית סגורה מופיעה בפתאומיות, ללא כל סימני אזהרה ועלולה לגרום לנזק מיידי.

כדי לאבחן גלאוקומה מוקדם ככל האפשר ולמנוע אובדן ראייה, מומלץ להקפיד על בדיקות עיניים תקופתיות, הכוללות בין היתר מדדים כמו לחץ תוך עיני ובדיקת עצב הראייה. ככל שהאבחנה מוקדמת יותר ניתן למנוע או לעכב את אובדן הראייה על ידי איזון תרופתי, טיפולי לייזר או התערבויות ניתוחיות.

למרות שגלאוקומה היא מחלה נפוצה, רמת המודעות לאפשרות הגילוי המוקדם נמוכה יחסית.

מספר מיתוסים ועובדות בנוגע לגלאוקומה:

מיתוס: לכל חולי הגלאוקומה יש לחץ תוך עיני גבוה.

עובדה: אמנם רוב מקרי הגלאוקומה נובעים מלחץ תוך עיני גבוה, אך לא תמיד.

קיימים מטופלים שהלחץ התוך עיני שלהם תקין ובכל זאת עצב הראייה שלהם ניזוק. סוג גלאוקומה זה נקרא Normal Tension Glaucoma וגם בו מטפלים בהורדת לחץ.

מיתוס: גלאוקומה מאובחנת רק בקרב אוכלוסיית הקשישים.

עובדה: גלאוקומה היא אחת הסיבות העיקריות לאובדן ראייה עד לעיוורון מוחלט בקרב אוכלוסיית גיל הזהב. אך למעשה, גלאוקומה עשויה להופיע בכל גיל, גם אצל תינוקות וילדים. גלאוקומה יכולה להיות מחלה מולדת או כזו שמתפתחת בשנות החיים הראשונות.

מיתוס: כשלא מטפלים בקטרקט, המצב עשוי לגרום לגלאוקומה.

עובדה: ברוב סוגי הגלאוקומה אין קשר ישיר בין קטרקט לגלאוקומה, אך במקרים של גלאוקומה זווית סגורה הקטרקט מהווה גורם סיכון משמעותי. התפתחות הקטרקט גורמת לזווית להיות צרה יותר וכך גדל הסיכון להתקף של גלאוקומה זווית סגורה.

כמו כן, לקטרקט ולגלאוקומה יש גורמי סיכון משותפים כמו גיל, לחץ דם גבוה, סוכרת או חבלה קודמת בעין. שני המצבים הללו עשויים להתפתח באופן טבעי עם הגיל ולכן אנשים מעל גיל 60 עלולים ללקות בקטרקט ובגלאוקומה במקביל.

מיתוס: גלאוקומה גורמת לכאבי עיניים תכופים.

עובדה: תסמינים של גלאוקומה משתנים בהתאם לסוג ולשלב בו היא נמצאת.

לרוב הסוגים של גלאוקומה אין סימני אזהרה מוקדמים. הגלאוקומה מתפתחת בהדרגה ללא תסמינים, המופיעים רק בשלב מתקדם, כאשר נגרם נזק משמעותי לעצב הראייה. לעומת זאת, התקף גלאוקומה זווית סגורה מתבטא בכאבי עיניים, ראייה מטושטשת, הילות, כאבי ראש ואף הקאות.

מיתוס: גלאוקומה היא מחלה תורשתית.

עובדה: לגלאוקומה יש מרכיב גנטי. מדענים זיהו גנים פוטנציאליים, הקשורים ללחץ תוך עיני גבוה ולנזקים בעצב הראייה.

הסיכוי לפתח גלאוקומה, אצל אנשים עם היסטוריה משפחתית של גלאוקומה גבוה פי חמישה עד שישה מאשר אצל אנשים ללא היסטוריה משפחתית של גלאוקומה.

בני משפחה של חולי גלאוקומה צריכים להיבדק לעיתים תכופות מגיל 40 אפילו ללא הופעת תסמינים.

בשל היעדר תסמינים ברורים, מומלץ לכל אדם מעל גיל 40 להיבדק פעם בשנה, כדי לשלול חשש לגלאוקומה או למחלות עיניים אחרות.

לאנשים עם היסטוריה משפחתית של גלאוקומה, מומלץ להיבדק לעיתים תכופות יותר לפי המלצת רופא העיניים.

כשמדובר בגלאוקומה – מודעות ואבחון מוקדם מצילים מנזק בלתי הפיך.

ד"ר אודרי קפלן-מסאס תוכל לבצע אבחון מדויק, מקצועי ומהימן, ולהציע טיפול רפואי מתאים.

מדוע לך לפנות דווקא אל ד"ר אודרי קפלן-מסאס?

• מנתחת עיניים בכירה וניהלה את תחום הגלאוקומה במרכז הרפואי "אסף הרופא".
  • מרצה בכירה בנושאי טכנולוגיות מתקדמות ופתרונות לטיפול בגלאוקומה או קטרקט.
  • דוגלת באג'נדה רפואית אשר שמה דגש על יחס בין-אישי עם המטופל, יחס סבלני ושקיפות מלאה.
"אין מספיק מילים אשר יכולות לתאר את הכרת התודה שלי ושל בעלי... את החזרת את הבריאות לעיניי ואת השמחה לחיי" מרסיה ו.

לתיאום פגישת ייעוץ עם ד"ר אודרי קפלן-מסאס ניתן לפנות למרפאה בטלפון 03-6540400 או באמצעות טופס יצירת הקשר שמימין.

נכתב על-ידי: ד"ר קפלן-מסאס אודרי
רופאת עיניים, מנתחת בכירה, מומחית לקטרקט ולגלאוקומה.
ד"ר קפלן מסאס מנהלת את המרכז לקטרקט וגלאוקומה בתל אביב ובהרצליה ואת המרכז החדש לעין יבשה.

(עדכון אחרון: 30/03/2020)

מרפאה בתל-אביב

מרפאה פרטית וכללית מושלם

רחוב דניאל פריש 3, בניין המגדל, קומה 10, ת"א