אבחון לחץ תוך עיני גבוה

לחץ תוך עיני גבוה – אבחון

אנשים עם לחץ תוך עיני גבוה לא סובלים מתסמינים. זו הסיבה שיש להקפיד על שגרת ביקורים קבועה אצל רופא העיניים. בבדיקה השנתית השגרתית יבדוק הרופא את רמת הלחץ וישלול גלאוקומה או נזק לעצב הראייה כתוצאה מלחץ תוך עיני מוגבר.

מתי צריך להגיע לבדיקת עיניים?

• על אנשים מתחת לגיל 40 להגיע לבדיקת רופא פעם ב-3 שנים, אלא אם כן הם נמצאים בקבוצת סיכון: חולים במחלות או מקבלים תרופות הגורמות לעליית הלחץ התוך עיני או בעלי היסטוריה משפחתית של לחץ גבוה או גלאוקומה.
  • על אנשים מעל גיל 40 להגיע לבדיקת רופא עיניים פעם בשנה.
  • ישנם מחקרים המעידים על כך שנשים לאחר הפסקת הווסת נמצאות בסיכון גבוה יותר מגברים לפתח לחץ תוך עיני גבוה ומאידך גברים עם לחץ תוך עיני מוגבר נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח גלאוקומה. בשני המקרים יש להקפיד על ביצוע הבדיקות לפי המלצת הרופא.

יש להדגיש שהביקור אצל הרופא והבדיקה השגרתית הוא לא רק כדי לאבחן לחץ תוך עיני גבוה או גלאוקומה אלא גם מחלות עיניים אחרות.
בזמן הביקור השגרתי אצל הרופא סביר שתצטרכו לספק מידע על:

• היסטוריה רפואית של העיניים – תסמינים כמו כאב, אדמומית, ראיית הילות, כאבי ראש, מחלות עיניים קודמות, ניתוחים בעיניים וטראומה שנגרמה לאזור העין והראש.
  • היסטוריה רפואית כללית – ניתוחי עבר, מחלות או מצבים רפואיים אחרים.
  • רשימת תרופות קבועות ומשתנות הניטלות בהווה (חלק מהתרופות עלולות להשפיע על הלחץ התוך עיני)
  • גורמי סיכון משמעותיים ללחץ תוך עיני וגלאוקומה כמו היסטוריה של לחץ תוך עיני מוגבר, גיל מתקדם, מוצא אפריקאי והיסטוריה משפחתית של גלאוקומה וקוצר ראייה.
  • גורמי סיכון לנזק לעצב הראייה כמו מחלות לב, סוכרת, מיגרנות, יתר לחץ דם ובעיות בכלי הדם.
  • גורמי סיכון אחרים כמו משקל יתר, עישון, שימוש באלכוהול והיסטוריה של לחץ וחרדה.

כשאתם משוחחים עם רופא העיניים אתם יכולים לשאול את השאלות הבאות:

• האם הלחץ התוך עיני שלי תקין?
  • האם יש סימנים לנזק בעין כתוצאה מפציעה או חבלה?
  • האם עצב הראייה שלי תקין?
  • האם הראייה ההיקפית שלי עומדת בנורמה?
  • האם יש צורך בטיפול?
  • כל כמה זמן עלי לעבור בדיקות מעקב בעיניים?

בדיקות לאבחון לחץ תוך עיני מוגבר

רופא העיניים יכול לבצע או להפנות אתכם לבדיקות הבאות:

• חדות ראייה, שנבחנת באמצעות הסתכלות ממרחק על לוח בדיקה עם אותיות ומספרים שונים.
  • בדיקת הלשכה הקדמית של העין הכוללת את הקרנית, הקשתית ועדשת העין. בדיקה זאת נעשית באמצעות מכשיר הנקרא: "מנורת סדק".
  • בדיקת לחץ תוך עיני באמצעות טונומטר.
  • בדיקת כל עצב ראייה בנפרד, לאחר הרחבת אישונים. הממצאים הבסיסיים נשמרים להמשך מעקב והשוואה.
  • במקרה של לחץ תוך עיני גבוה, בדיקת גוניוסקופיה הבודקת את זווית הניקוז של העין, כדי לשלול מבנה פיזיולוגי הגורם ללחץ תוך עיני גבוה. במקרה של גלאוקומה – המחלה מתחלקת למספר סוגים שהעיקריים הם גלאוקומה של זוית פתוחה וגלאוקומה של זווית צרה.
  • בדיקת שדה הראייה בוחנת את הראייה ההיקפית, כדי לשלול פגמים בשדה הראייה הנובעים מגלאוקומה. אם הסיכון לנזק נמוך מבצעים אותה פעם בשנה, אם גבוה – פעם במספר חודשים לפי המלצת הרופא.
  • מדידת עובי הקרנית – בדיקת אולטרסאונד המודדת את עובי הקרנית ונותנת מדד מדויק יותר ללחץ התוך עיני. כשהקרנית דקה, המדד בדרך כלל נמוך מהאמיתי וכשהיא עבה הוא גבוה מהאמיתי. מדידת עובי הקרנית מאפשרת לרופא להעריך את המצב לאשורו.