»

עין יבשה - גורמים תסמינים וטיפול

מהו הטיפול הטוב ביותר בעין יבשה?

אנחנו מציעים טיפולים ייחודיים למחלות כרוניות של עין יבשה. הטיפולים מותאמים לסוג היובש, אינם כואבים ואינם פולשניים. הם משפרים את איכות הדמעות ומפחיתים את אי הנוחות.

לפרטים נוספים צרו קשר אתנו.

מהי עין יבשה?

העיניים זקוקות לדמעות כדי להישאר בריאות ורגועות. אם העיניים שלכם אינן מייצרות כמות דמעות רצויה, או אם הדמעות שהעין מייצרת אינן מהסוג המתאים לעין שלכם, אז אתם סובלים מעיניים יבשות.

בדרך כלל, העיניים שלנו מייצרות דמעות כדי להישאר לחות. גירוי או בכי גורמים לעיניים דומעות. אך לפעמים, העיניים לא מייצרות מספיק דמעות או שמשהו משפיע על ייצור אחת משכבות מסך הדמעות. מקרים אלה יוצרים את בעיית העין היבשה.

תסמינים של עין יבשה

על אף השוני בין מטופל למטופל, תסמיני עין יבשה כרונית כוללים:

• העיניים מעקצצות ושורפות
  • תחושת גרד בעין
  • תחושת גרגרי חול בעין
  • תחושה של חוטי ריר בתוך או סביב העין
  • עיניים מגורות ואדומות, במיוחד בחשיפה לרוח ולעשן סיגריות
  • שימוש בעדשות מגע גורם לכאב בעיניים
  • עודף דמעות - אמנם נשמע מוזר, אך העיניים מיצרות יותר דמעות כשהן יבשת
  • רגישות לאור
  • ראייה מטושטשת או קושי בראיית לילה.

איך עין יבשה משפיעה על התפקוד היומיומי?

ישנם מטופלים החווים סימפטומים של עין יבשה באופן זמני. אחרים, הלוקים בתסמונת העין היבשה הכרונית, יגלו שהתסמינים רק מחמירים במהלך הזמן, עד כדי כך, שהם מגבילים את פעולותיהם השגרתיות. התסמינים מגבילים את היכולת לבצע פעולות כמו: קריאה, נהיגה בלילה, צפייה בטלוויזיה, עבודה מול מחשב ושימוש בעדשות מגע.

אם אתם סובלים מהתסמינים הללו והם משפיעים על אורח חייכם, יתכן והנכם לוקים בתסמונת העין היבשה הכרונית. על מנת לבחון זאת, עליכם לפנות לרופא עיניים או לאופטומטריסט.

איך "עובדות" הדמעות?

כשאנחנו ממצמצים, מסך של דמעות מופרש ומצפה את העין. כך, המשטח הקדמי של העין נשמר חלק ונקי. מסך הדמעות, החשוב עד מאוד עבור ראייה טובה, בנוי משלוש שכבות: מים, שומן ומוצין.

השכבות בעין

כל שכבה משרתת מטרה שונה:

שכבת המוצין היא השכבה הפנימית של מסך הדמעות. שכבה רירית זאת מיוצרת בלחמית העין - הקרום הרירי השקוף העוטף את לובן העין ואת פנים העפעף. מטרתה לחבר בין שכבת המים למשטח העין ולשמר את לחותו של מסך הדמעות. בלי שכבת המוצין לא תהיינה דמעות.

שכבת המים היא הרובד האמצעי של המסך. שכבה זאת נוצרת מבלוטת הדמעות העיקרית שבחלקו העיקרי של העפעף העליון. בלוטה זו מייצרת את מה שאנו מכירים כדמעות. מטרתה לנקות את העין ולשטוף החוצה חלקיקים לא רצויים.

השכבה השומנית מצויה ברובד החיצוני של מסך הדמעות. שכבה זאת מיוצרת מבלוטות חלב, המצויות לאורך העפעפיים. מטרתה היא לשמור על ציפוי חלק ולמנוע התייבשות מהירה מדי של הדמעות.

הגורמים לעין יבשה

•  הזדקנות - תסמונת העין היבשה הכרונית, שכיחה בקרב בני 50 ומעלה.
  • שינויים הורמונליים - העיניים מייצרות פחות דמעות ככל שהגיל עולה, בעיקר בשל שינויים הורמונליים. עין יבשה יכולה להתפתח אצל גברים ונשים, אולם השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים, במיוחד לאחר גיל המעבר.
  • דלקות - עפעפיים מודלקים עלולים לגרום לעין יבשה, בעיקר כשהם מתנפחים ומאדימים. דלקת העפעפיים יכולה לגרום להיפוך עפעף כלפי פנים (אנטרופיון) או כלפי חוץ (אקטופיון) הגורמים אף הם להתפתחות עין יבשה.

בלוטת הדמעות

דלקות יכולות להחמיר את תסמונת העין היבשה ולגרום לסיבוכים. ההחמרה נובעת משתי סיבות:

- הדלקת יכולה להשפיע על בלוטת הדמעות ולהפחית את ייצור הדמעות.

- הדלקת יכולה להשפיע על יכולתן של בלוטות החלב המצויות לאורך העפעפיים, לייצר את השכבה השומנית של מסך הדמעות.

• מחלות הגורמות להתפתחות עין יבשה: דלקת מפרקים שגרונית, תסמונת שיורגרן, בעיות בבלוטת התריס, זאבת, סוכרת וגלאוקומה.

גורמים סביבתיים חיצוניים, שעשויים  להחמיר את התסמינים:

• חשיפה תכופה לרוח, עשן סיגריות או אקלים יבש במיוחד.
  • עבודה מול מחשב למשך זמן רב (הפחתה במצמוצי העין).
  • שימוש בעדשות-מגע למשך זמן רב.
  • ניתוחי לייזר שמטרתם להפחית את התלות במשקפיים ובעדשות- מגע.
  • נטילת תרופות מסויימות כמו: תרופות שונות לאיזון לחץ דם גבוה, חוסמי ביתא לבעיות לב ולחץ דם גבוה, אנטיהיסטמנים נגד אלרגיות, כדורי שינה ותרופות נגד חרדה.

מהם הסיבוכים של תסמונת עין יבשה כרונית?

במהלך הזמן, תסמונת העין היבשה הכרונית, עשויה להחמיר.

ההשלכות הפוטנציאליות של ההחמרה על בריאות העין הן:

• נזק למקטע הקדמי של העין
  • סיכון גבוה לדלקות עיניים
  • נזק לראיה

מדוע חשוב לאבחן עין יבשה?

1. כדי למנוע את חוסר הנוחות ולטפל בתסמיני המחלה.
  2. כדי לנסות למנוע החמרה במחלה.
  3. כדי לנסות למנוע את סיבוכי ההחמרה שהוזכרו.

טיפול בעין יבשה

קיימות 3 שיטות לטיפול בעין יבשה:

1. הוספת דמעות מלאכותיות - טיפול זה משפר את איכות החיים ואינו מטפל בסיבה.

הוספת דמעות- נעשה על ידי נטילת טיפות עיניים אשר מהוות תחליף לדמעות הטבעיות.

שימור דמעות - השימור נעשה על ידי חסימת התעלות שבהן עוברות הדמעות וגורם לדמעות להישאר זמן רב יותר בעיניים. ניתן להחדיר אטמי סיליקון או ג'ל ולחסום את התעלות. היתרון בטיפול זה הוא האפשרות להסיר את האטמים ולהחזירם.

2. הגברת ייצור הדמעות- ע"י טיפות עיניים מיוחדות שעוזרות לעיניים לייצר יותר דמעות.

טיפול בגירויים המגבירים את היובש בעין – יעיל לכמה שבועות עד חודשיים.זהו טיפול בדלקת האחראית על חלק גדול מהיובש ונעשה ע"י: טיפות עיניים ומשחות, קומפרסים חמים, מסאג' לעפעפיים וחומרי ניקוי לעפעפיים.

3. טיפול הגורם לייצור טבעי של דמעות - טיפול דו שנתי או פעם בכמה חודשים.

בטיפול זה מגבירים ומשפרים את יצירת הדמעות ומייצבים את הדמעות על הקרנית.

בקרוב נתחיל לטפל בשיטה זו במרפאתנו. על ידי אבחון מדויק ושימוש במכשור מתקדם נוכל לבצע טיפולים המותאמים ספציפית לסוג היובש. הטיפולים יתבצעו במרפאה בפעם אחת או בסידרה של 3 טיפולים. הטיפולים אינם כואבים ואינם חודרניים, הם משפרים את איכות הדמעות ומפחיתים באופן משמעותי את האי נוחות של עין יבשה. ליותר אינפורמציה אנא צרו איתנו קשר ונשמח לעדכן אתכם.

טיפים למניעת עין יבשה

• הפחיתו שימוש במייבש שיער.
  • התרחקו מחדרים מחוממים בחורף, הוסיפו לחות לאוויר ע"י מכשיר אדים, או הציבו  גיגית מלאת מים בסביבת התנור או הרדיאטור.
  • הגנו על עיניכם מחשיפה לרוח יבשה ע"י משקפים.
  • הוסיפו לתזונה שלכם אומגה 3, המקלה על תסמיני עין יבשה. ניתן להשיגה כתוסף תזונה או באכילת דגים כמו: סלמון, טונה, סרדינים, פורל ואנשובי.
  • נסו להשתמש בתחליפי דמעות, בטיפות עיניים או במשחות לפני השינה, כדי להפחית את היובש והעקצוץ בבוקר שלמחרת.

זכרו ליידע את רופא העיניים שלכם על השימוש בתרופות מרשם וללא מרשם.

שאלות נפוצות על עין יבשה

האם תסמונת העין היבשה יכולה לפגוע ביכולת השימוש שלי בעדשות מגע?

כן, התסמונת מהווה גורם עיקרי לחוסר סבילות וחוסר נוחות, בעת השימוש בעדשות מגע. עדשות מגע יכולות לשבש את התאדות הדמעות מהעיניים. מה שיכול לגרום לגירוי, למשקעי חלבונים לדלקות ולכאב.

האם ניתן לרפא את תסמונת העין היבשה?

ניתן להקל על התסמינים ולמנוע הסתבכויות.

איך מאבחנים את תסמונת העין היבשה?

רופא מומחה לעיניים, יכול לבצע בדיקה פשוטה בקליניקה, על מנת להעריך את האיכות והכמות של הדמעות. האיבחון כולל גם סקירת בריאות כללית, הסטוריה רפואית ותרופתית וגורמים סביבתיים.

מה גורם לתסמונת העין היבשה?

רמת הלחות בעין נשמרת ע"י האיזון בין יצירת דמעות לאיבוד דמעות, באמצעות ניקוז והתאדות. כאשר האיזון מופר, נקודות יבשות מופיעות על פני העין וגורמות לגירוי.

האם תסמונת העין היבשה עלולה לפגוע בבריאות העין שלי?

כן. החמרה של התסמונת יכולה לפגוע ברקמה ואף לצלק את קרנית העין. מה שיכול להוביל לפגיעה בלתי הפיכה באיכות הראייה.

איך יכול להיות שיש לי עין יבשה, כשהעיניים שלי דומעות כל הזמן?

עודף דמעות הוא תסמין שכיח של עין יבשה. תסמין זה מופיע כתגובה לגירוי העין, כתוצאה מהיובש. הטיפול הכולל דמעות מלאכותיות, ירגיע את הגירוי הבסיסי ובסופו של דבר, ימתן את התגובה הרפלקסיבית של העין לגירוי ויפחית את כמות הדמעות.

אני משתמש בדמעות מלאכותיות, אך זה לא עוזר. האם אני עושה משהו לא נכון?

אם נראה לך שהדמעות המלאכותיות אינן עוזרות, הרי שעליך לבדוק את השימוש לאורך זמן ובתכיפות גבוהה. השימוש בדמעות מלאכותיות צריך להיות על בסיס קבוע, בדרך כלל מספר פעמים ביום למשך מספר שבועות, עד לתחושת שיפור במצב העיניים. אם גם זה לא עוזר, יש להתאים טיפולים אחרים.

איך תסמונת העין היבשה גורמת לראייה מטושטשת או כפולה?

מסך הדמעות הוא שכבה עליונה ממוקדת, החשובה מאוד לעין. תסמונת העין היבשה מפרה את האיזון במסך הדמעות, מה שגורם לבעיות מיקוד. כך יכולה להתפתח ראיה מטושטשת או כפולה. בדרךכלל, תסמיני הראייה האלה מופיעים במהלך קריאה: בתחילת הקריאה, הראיה ברורה ולאחר כמה דקות קריאה, הראייה מיטשטשת.

מנוחה, ניגוב העיניים ומצמוץ זמני, יכולים לחזור ולמקד את הראייה. תסמינים דומים יכולים להופיע כשעובדים מול מחשב או צופים בטלויזיה.

אם אני מייצרת דמעות בעקביות, לאן הן הולכות?

כשם שהדמעות מיוצרות באופן עקבי, הן גם מנוקזות באופן עקבי מהמשטח החיצוני של העין. בעת כל מצמוץ, נדחפות הדמעות לנקבים קטנים הנקראים פונקטה המצויות בחלק הפנימי של משטח העפעף ומשם, עוברות למערכת הניקוז של הדמעות. המבנים שמייצרים את שכבות מסך הדמעות, חייבים להמשיך ולעבוד בקביעות, במקביל למערכת ניקוז הדמעות.

נכתב על-ידי: ד"ר אודרי קפלן-מסאס
מטפלת ומנתחת בכירה של חולי קטרקט וגלאוקומה מומחית ברפואת עיניים.

(עדכון אחרון: 03/10/2017)

מרכז רפואי בתל-אביב